Slideshow Image 9

Ayurveda mat

Ayurvedisk mat är vegetarisk, bestående av rena, naturliga råvaror. Maten ger näring och vitaliserar. Man ser till helheten av kroppen, sinnet och själen. Mat behåller sina "naturliga egenskaper under hela matlagningen.

I sitt naturliga tillstånd består råvaran av fem grundläggande elementen, jord, vatten, eld, luft och rymd, som alla är avgörande för hälsan. I Ayurvedisk mat finns det några aktiva såväl som passiva komponenter som balanserar varandra. Som ordspråket säger, "Låt din mat bli din medicin." (Hippocrates)

Ayurvedisk mat är:

• Närande och balanserar kroppen, sinnet och själen
• Stärka immunförsvaret
• Förhindra kroniska sjukdomar
• Ger medicinska egenskaper som föryngrar och läka kroppen



Vad är skillnaden mellan konventionella och Ayurvedisk balanserad mat?

Konventionellt balanserad mat ger en korrekt andel av makro-och mikronäringsämnen, t.ex. kolhydrater, protein, fett, vitaminer och mineraler.

Ayurvedisk balanserad mat ger rätt andel av de fem grundläggande elementen, och därmed balansera varm / kall, fuktig / torr och lätta / tunga kvaliteter. Ayurvedisk mat skapar balans genom en smakfull kombination av sex smaker i en läcker måltid.

Vad gör Ayurvedisk mat så god?

Ayurveda råvaror bygger på den ayurvediska teorin om rätt kombination av sex smaker. Den kryddblandning i Ayurveda är visdom. Så har den unika smaken en historia av generationer.

Hur är de Ayurvedisk riktlinjerna för mat & matsmältning?

Ät tre måltider och ”lås” dina läppar där emellan
• Ät vid rätt tillfällen - Frukost runt 07:00, lunch mitt på dagen och middag runt kl 18.00-19.00
• Respektera din mat
• Sitt lugnt och äta, njut av din måltid. Ät inte under stress, titta ej på TV eller på datorn medan man äter.
• Använd inte bara råa livsmedel. Ät tillagad färsk mat.
• Ät med korrekt sinnesstämning. Var glad när du äter, ej deprimerad, orolig, arg eller ledsen. Du kanske "äter" känslor med mat, och det kommer inte att smältas bra.
• Ät tillräckligt mängd så du känner dig nöjd. Ät ej för lite, då du blir hungrig snabbt igen. Ät heller inte för mycket. Det kommer att skapa matsmältningsbesvär och du kommer att känna slöhet.
• Ta tid på dig, tugga maten länge och väl. Du kommer att njuta av det mer.
• Min läkare rekommenderar äta små täta måltider - (5-6 gånger om dagen). Varför Ayurveda rekommenderar äter bara tre måltider? Att äta tre mål mat om dagen och ”låsa” läpparna i mellan är det perfekta sättet att äta. Det tar ca 5-6 timmar att gå igenom  alla stadier av nedbrytning. Om vi äta innan, stannar mat osmälta, orsaker gas, uppblåsthet och obehag. Istället för att äta färre måltider, ska vi äta tillräckligt för att känna oss fyllda/nöjda, så vi inte är hungrig kort efter måltiden.

Varför är mat så viktigt?

Alla vävnader i kroppen är energi reserver. Varje ögonblick av vårt liv använder vi oss av energi, när energin utnyttjas måste det fyllas på för att upprätthålla reserver. Kroppen skapar energi från den mat vi äter. Därför är det viktigt att äta god kvalitet mat, vällagad mat. Som ordspråket säger  "Låt din mat bli din medicin och din medicin bli din mat” (Hippocrates)

Varför måste vi äta ren & naturlig mat?

Färsk mat har livsenergi som kallas Prana. Prana är en helande energi. Bearbetade livsmedel kan få kalorier, men absolut ingen Prana. Om det inte har helande energi, hur kan det läka oss? Det är också laddad med konserveringsmedel, tillsatser, färgämnen som inte kan bli bra för vårt system.

Vi är så upptagna i vardagen, hur kan vi få tid att laga mat?

Det är inte så att vi inte har tid, det är inte vår prioritet, så vi kan inte göra tid. När vi förstår färska livsmedel är helt avgörande för vår hälsa kommer vi att göra tid. Ayurveda livsmedel är den bästa lösningen för hälsomedvetna människor som du, som är upptagna men vill äta gott. Med Ayurveda mat kan du laga färsk mat på några minuter.

Jag hörde att olika konstitutioner/ kroppstyper måste äta olika? Förklara.

Ja, det är sant. Ayurveda är inte "en storlek passar alla" filosofi. Vissa egenskaper i livsmedel balans olika doshas. Till exempel - Kapha personer (tung vikt) måste äta ljus, varma och torra livsmedel. Såsom  bakat, grillat eller stekt kött och grönsaker, och mer kryddor. Pitta personer bör äta mer kylande mat, sallader, frukt, färre kryddor och drick mycket vatten. Vata personer mår bäst på fuktiga och varma livsmedel såsom soppor, grytor, pasta med sås, örtteer etc.
Subtila kvaliteter i livsmedel balans doshas och förebygga många sjukdomar. Men det finns vissa livsmedel som är idealiska för alla Body konstitutioner, som kallas Tridoshic. Ayurveda livsmedel tridoshic, så är bra för någon och alla.

Developed by yes